Patientplatformen: et fælles arbejdsredskab mellem patient og personale
Odense Universitetshospital (OUH) arbejder kontinuerligt med at forbedre patientoplevelsen og effektivisere arbejdsgangene. Tanken bag Patientplatformen er at skabe en fælles digital løsning for patienter og personale, der øger patienternes inddragelse og mulighed for at tage hånd om deres sygdomsforløb.
PROJEKTPERIODE
Start: 1. august 2024
Slut: 31. juli 2025
BAGGRUND
På det nye Odense Universitetshospital bliver der skærme ved hver patientseng kaldet 'Patientplatformen'; en touch-skærm monteret på en arm ved patientens seng, som patienten selv kan styre og anvende under indlæggelse. Som forberedelse til det nye OUH, bliver Patientplatformen i øjeblikket testet af OUH's IT-afdeling, som står for udrulning og implementering, for at teste funktionalitet samt forskellige typer af indhold.
På det nye OUH vil skærmen blandt andet kunne bruges til selv at bestille mad og fx styre lyset på stuen, men skærmen vil også indeholde behandlings- og afdelingsspecifik information, som træningsvideoer og praktisk information om sygdom og behandling. Patientplatformen giver desuden patienterne mulighed for at se DR, TV2 og høre radio. Har de selv abonnement, kan de også se Netflix og Viaplay via skærmen.
MÅL
Målet med innovationsprojektet er at sikre en god og effektiv implementering af Patientplatformen på det nye OUH, via særlige testforløb på to udvalgte afdelinger. Via Patientplatformen kan patienter i højere grad inddrages og tage kontrol over deres forløb, hvilket skal skabe bedre kommunikation mellem patienter, pårørende og personale samt give en mere personcentreret behandling, især for patienter med kognitive svækkelser, som er en særlig målgruppe for det ene testforløb.
PROJEKTETS OPBYGNING
Projektet vil blive gennemført i to pilotafdelinger for at indsamle erfaringer fra forskellige patientgrupper.
På Hjertemedicinsk Afdeling B vil fokus være på at implementere og evaluere brugen af højt prioriterede applikationer som videostuegang med pårørende og behandlingsoversigter, der giver patienterne mulighed for at følge deres behandlingsforløb. Personalet i denne afdeling har allerede arbejdet meget med digitalisering, hvilket gør det til en ideel afdeling for at teste og videreudvikle Patientplatformen.
På Ortopædkirurgisk Afdeling O vil projektet tilpasse platformen til patienter med kognitive svækkelser. Denne afdeling har mange patienter med demens eller andre former for kognitive udfordringer, og her vil Patientplatformen blive udstyret med sansestimulerende indhold for at reducere utryghed og uro. Formålet er at undersøge, om denne tilgang kan forbedre patienternes oplevelse og skabe mere ro og tryghed under indlæggelsen.
Afprøvningen vil ske i tæt samarbejde med det kliniske personale gennem workshops og daglige introduktioner. Evalueringen fokuserer på både implementeringsprocessen og de specifikke effekter på patienter, især dem med kognitive svækkelser. Observationer og interviews vil blive brugt til at samle data og erfaringer, der kan anvendes til at forbedre platformen, inden den rulles ud til alle afdelinger, som en del af flytningen til det nye OUH i 2027.
PARTNERE
Projektet er et samarbejde mellem CIMT og
- Hjertemedicinsk Afdeling B, OUH
- Ortopædkirurgisk Afdeling O, OUH
- Klinisk IT, OUH
- Demensvenligt Sygehus OUH
- Center for Forskning Sammen med Patienter og Pårørende (ForSa-P)
- Powernet (leverandør)
EKSTERN FINANSIERING
Projektet er finansieret med 352.470 kr. fra Innovationspuljen, og yderligere midler søges fra eksterne fonde samt OUH’s interne midler.

Henrik Gaunsbæk
Innovationskonsulent
Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT). Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV
2446 9370 Henrik.Gaunsbaek@rsyd.dk