Skip til primært indhold

RoOS – et ressource- og opgavestyringssystem

RoOS var et ressource- og opgavestyringssystem, der skulle sikre overblik og styring af opgaveflowet mellem de forskellige personer på en afdeling.

PROJEKTPERIODE

Start: januar 2015
Slut: december 2016

I RoOS kunne opgaver oprettes automatisk, fx når patienten ankom, og der kunne oprettes specifikke opgaver, som blev kommunikeret digitalt til afdelingens personale.

MÅL

Målet med projektet var at effektivisere opgavefordelingen i afdelingen og derved nedbringe antallet af forstyrrelser for personalet og nedbringe antallet af beskeder, der skulle overleveres mundtligt eller via sedler mellem personalet. Via øget overblik over opgaver og patientflow i afdelingen, var målet at frigive personalets tid til vigtigere opgaver end at lede efter kolleger for at give beskeder og overlevere opgaver vedr. patienter i ambulatoriet.

RESULTATER

Generelt bevirkede systemet, at personalet oplevede en større ro til deres opgaver. De små interne forstyrrelser personalet imellem blev også færre, når de brugte det digitale opgavestyringssystem.

RoOS viste så stor positiv effekt, at det blev indkøbt til implementering på alle ambulatorier på OUH og overgik til driften i Klinisk IT i november 2018, hvor det fortsatte indtil 2024.

I 2024 blev det udfaset, da andre kliniske grundsystemer i Region Syddanmark begyndte at have lignende funktioner. Derfor var det ikke længere nødvendigt med et selvstændigt system som RoOS.

Lea Bohn

Lea Bohn

Kommunikations- og eventansvarlig

Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT). Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV


5164 0948
APPFWU02V