Økonomisk evaluering af det nationale projekt Aktiv Patientstøtte
Aktiv Patientstøtte var et stort nationalt forskningsprojekt, der skulle undersøge om telefonstøtte fra specialuddannede sygeplejersker kunne hjælpe patienter med kroniske sygdomme.
PROJEKTPERIODE
Slut: 1. januar 2020
Sygeplejersken understøttede patienten telefonisk i at tage ansvar for sit liv med sygdom og finde rundt i de eksisterende sundhedstilbud og sociale/kulturelle tilbud. Det kunne være alt fra aftaler hos praktiserende læge, kommunen, hospitalet til andre tilbud i lokalområdet som patientforeninger, idrætsforeninger, biblioteker mv.
Erfaringer fra Sverige har vist, at telefonstøtte kan hjælpe patienter med at få en bedre livskvalitet og en bedre hverdag, hvor de ikke bliver indlagt så tit som før. I forbindelse heraf blev det besluttet at undersøge virkningen af implementering af den svenske model i en dansk kontekst.
MÅL
Formålet med den økonomiske vurdering var at afklare, om Aktiv Patientstøtte gav mere sundhed for pengene i både kommuner, stat og regioner. Der blev set på udgifter til behandling i sundhedsvæsnet, og på om Aktiv Patientstøtte gjorde, at der blev brugt flere eller færre penge samlet set per patient, når der også blev set på, hvor meget det kostede at drive projektet.
RESULTATER
Aktiv Patientstøtte var i en periode implementeret i Region Syddanmark som et frivilligt støttetilbud til patienter.
EKSTERN FINANSIERING
Projektet blev finansieret af Sundheds- og Ældreministeriet.
Maja Kjær Rasmussen
Ph.d.-studerende
Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV
5190 0893 mkr@rsyd.dk