Skip til primært indhold

Digital Vision Krydser Sektorgrænser

I fremtiden kommer patienter til at bruge mindre tid på sygehuset, fordi antallet af sengepladser på landets sygehuse reduceres. Det betyder, at en del behandling og pleje rykkes tættere på patienternes hjem, og sygehus, almen praksis og kommuner vil i endnu højere grad være afhængige af hinanden og et smidigt samarbejde for at sikre sammenhængende patientforløb og smidige sektorovergange.

PROJEKTPERIODE

Start: 2022
Slut: 2024

MÅL

Formålet med projektet er at udvikle og afprøve digitale løsninger, som understøtter samarbejdet mellem sygehus, kommuner og almen praksis for at understøtte det gode samarbejde og sikre smidige patientforløb.

Projektet tager udgangspunkt i patienter med hjertesygdom på Medicinsk Afdeling M/FAM på Svendborg Sygehus og Hjertemedicinsk Afdeling B på Odense Universitetshospital, men med en ambition om at bidrage med materiale, erfaringer og procedurer, der også kan anvendes i andre specialer og til andre patientgrupper.

De to pilotafdelinger har hver en række delprojekter, som skal understøtte implementeringen af nuværende teknologier samt afprøve nye teknologier eller nye måder at bruge kendte teknologier på. Nogle af de første projekter har bl.a. fokus på virtuel stuegang, hvor pårørende deltager i stuegang via video, på virtuelle sparringsfora på tværs af sektorer, integration af trådløs EKG (måling af hjertets aktivitet) og udvikling af et tværsektorielt koncept til at støtte patienter med begrænsede digitale kompetencer.

De konkrete delprojekter evalueres efterhånden som de færdiggøres, og for det samlede projekt laves følgeforskning.

Projektet tager afsæt i det tidligere innovations- og forskningsprojekt Digital Vision, som blev gennemført på OUH’s Afdeling for Medicinske Mavetarmsygdomme S.

Afdeling B

Videostuegang er deltagelse af pårørende under stuegang via video. På den måde kan de pårørende deltage og støtte den indlagte uden at skulle tage fri fra arbejde og bruge tid på transport og parkering. Det gør det også muligt for de pårørende, der fysisk befinder sig langt væk fra sygehuset, at deltage, og det er muligt at invitere flere, som kan være med uafhængigt af, hvor de befinder sig.

VUK er en forkortelse for Virtuelle Udskrivelseskonferencer, hvor en indlagt patients hjemkommune deltager i en konference sammen med sygehuset, patienten selv og eventuelle pårørende. Formålet er at koordinere og forventningsafstemme udskrivelsessituationen og hvordan patient/borger kommer godt hjem.

Digital Vision bidrog med implementering af videostuegang på afdeling B, hvor det især blev anvendt på sengeafsnittet B3. Derudover bidrog Digital Vision ved at understøtte brugen af VUK med blandt andet at sikre let tilgængelig teknisk understøttelse.

Begge dele foregik ved hjælp af en SMS-videoløsning, og introduktionen af denne var generelt med til at sætte gang i fokus på video i afdelingen, herunder i ambulatorierne.

En evaluering af videostuegang på B3 viste, at videostuegang er blevet en integreret del af hverdagen, og også sygeplejersker ansat efter implementeringsperioden er blevet introduceret og hjemmevant med løsningen. Dette projekt er nu afsluttet og overgået til daglig drift.

Tværsektoriel sparring er regelmæssige virtuelle sparringsmøder mellem sygehus og kommune inklusiv konkrete cases og undervisning. Opgaven i Digital Vision var at bidrage til evaluering og implementering.

Efter evalueringen blev det besluttet at implementere til drift med brug af Sharepoint som platform til informationsudveksling i forhold til patientcases, dagsordener m.m. De endelige arbejdsgange, der skulle sikre, at projektet blev driftssikkert uafhængigt af enkelte ildsjæle, var ved at falde på plads, men det viste sig meget vanskeligt at lave gode, lavpraktiske arbejdsgange, der samtidig levede op til gældende lovkrav. Der er derfor fortsat et vist element af dobbeltarbejde.

Dette delprojekt indebar et fokus på at få flere henvisninger til kommunernes tilbud om rygestop og afklarende samtaler. Der blev i den forbindelse udviklet en softwarerobot, der gjorde proceduren langt lettere end hidtil, og Digital Vision bidrog i forhold til implementeringsplan og implementering. Grundet manglende mulighed for at trække data på antal henvisninger, er det ikke klart, hvor stor effekt den ændrede arbejdsgang og større fokus har haft.

Digitalisering af arytmiklinik gik ud på at omlægge de ambulatoriebesøg, hvor patienterne tidligere af en sygeplejerske fik påsat Pocket-EKG til at patienterne selv satte udstyret på.

Digital Vision sikrede en praktisk udleveringsmetode af udstyret: En pakkeboks til medicinsk udstyr. Pakkeboksen står i forhallen ca. 22 timer i døgnet og på et fast tidspunkt bliver den af en robot flyttet mellem forhal og afdeling med henblik på at blive fyldt op. Pakkeboksen i sig selv sparer sygeplejersker tid til udlevering, og patienterne kan benytte en korttids p-plads frem for at skulle bruge lang tid på at parkere og komme helt ind. Derudover har patienterne mulighed for at komme næsten hele døgnet, hvor de i tidligere praksis har skulle komme mellem 8 og 15. Ved at pakkeboksen bliver flyttet af en robot, skal der heller ikke bruges tid på at flytte ting manuelt mellem afdeling og forhal.

Ud over afdeling B er også Børneafdelingen (afdeling H) en del af løsningen. Her er det i højere grad ad-hoc udstyr, der var brug for en praktisk løsning til. Hidtil havde forældrene, der skulle hente udstyr efter kl. 15, skulle hente dette i Børnemodtagelsen og måtte indregne tid til at finde parkering samt ventetid.

Opstarten med den mobile pakkeboks har affødt nye ideer til brugen og flere andre afdelinger har også udtrykt interesse i løsningen. Det samme gælder også flere eksterne fra både ind- og udland, der har været nysgerrige i forhold til løsningen. I efteråret bliver den evalueret.

For mere information kan du læse artiklen i Sund i Syd.

Pakkeboksen helt tæt på, hvor man kan se vejledning til brug

Både afdeling B og M/FAM

Telemedicin for Hjertesvigt er en løsning, hvor patienterne får en pakke med udstyr til hjemmemonitorering, herunder en vægt og et blodtryksapparat samt en tablet, hvorpå indberetningen af de målte resultater kan indberettes. Personalet på sygehuset kan se de data, som patienten hjemmefra indberetter, og kan kontakte patienten, hvis der ses afvigelser, som er nødvendige at handle på. Det er derfor muligt at identificere og handle på de målte data tidligere i udviklingen, end hvis patienten kun fik målt disse data ved besøg på sygehuset. Dermed kan denne løsning også understøtte, at patienterne inddrages aktivt i eget behandlingsforløb og mestre egen sundhed, og skal samtidig reducere antallet af ambulante kontroller og på sigt være med til at nedbringe antallet af indlæggelser.

Løsningen blev besluttet nationalt og implementeret i alle regioner. I Region Syddanmark foregik pilotafprøvningen på afdeling B og M/FAM, og implementeringsledelsen var derfor placeret i Digital Vision. I foråret 2025 udbredes indsatsen til øvrige sygehuse og kommuner i Region Syddanmark.

Der kan læses mere om indsatsen på Fælleskommunalt Sundhedssekretariat.

M/FAM

Fra 1. november 2023 havde sygehusafdelingerne i Region Syddanmark 72 timers behandlingsansvar efter indlæggelser på mere end 24 timer, hvilket betød, at kommunale medarbejdere kunne henvende sig direkte til udskrivende afdeling ved spørgsmål eller forværring. Forventningen var, baseret på erfaringer fra Region Hovedstaden, at de fleste henvendelser ville kunne håndteres på telefon eller video, og håbet var at undgå unødvendige genindlæggelser.

Der blev derfor lavet et delprojekt med Nyborg Kommune, hvor det skulle afsøges om telemedicin kunne understøtte og kvalificere dialogen om patienten yderligere. Der blev anvendt et udstyr, der kunne sende data som temperatur, billeder/videosekvenser, stetoskopering m.m., enten i realtid (mens begge parter var på video med hinanden) eller forskudt, så der blev lavet dataoptagelser, som en læge efter aftale fx kunne se lidt senere.

I pilotafprøvningen var det intentionen at undersøge, hvorvidt udstyret levede op til det forventede, og om det bidrog meningsfuldt til samarbejdet.

Projektet foregik mellem sengeafsnittene FAM og MS samt Nyborg Kommunes akutteam og firmaet Medidyne, der forhandler Tytocare – det device, der blev anvendt. Baseret på erfaring og data var forventningen, at omkring 10 patienter kunne inkluderes til en test af, hvordan teknikken lavpraktisk fungerede i setuppet. Virkeligheden viste sig dog at være anderledes, og det lykkedes derfor kun at få to patienter med. Både patienter, personale i Nyborg, læger fra M/FAM og firmaet bag var dog grundlæggende positive – målgruppen var bare for smal.

Den stigende digitalisering af bl.a. sundhedssektoren giver en stigende digital ulighed blandt borgere/patienter, hvor de uden tilstrækkelige digitale kompetencer generelt ikke kan få glæde af de telemedicinske tilbud, der findes. Indsatser over for disse patienter er i dag præget af tilfældighed, ildsjæle og ekstraindsatser.

Dette delprojekt har derfor til formål at designe et koncept for, hvordan man på standardiseret vis i et samarbejde mellem sygehus og kommune understøtter borgere/patienter uden tilstrækkelige egne digitale kompetencer. Det skal medføre, at patienterne så kan deltage i virtuelle konsultationer og levere eventuelle målinger, og dermed styrke deres selvmonitorering af egen sundhed.

Projektet foregår i et samarbejde med Faaborg-Midtfyn Kommune og har modtaget støtte fra fonden Integrated Health and Care (iHAC) samt Sundheds- og Indenrigsministeriet.

Projektet er nu i ”del 2”, hvilket indebærer en pilotafprøvning, tilretning, implementering og erfaringsopsamling af det udarbejdede koncept. Det indebærer blandt andet at sygeplejerskerne i Faaborg-Midtfyn Kommune har fået undervisning i regionens system til videokonsultationer og i hjertesvigt. Erfaringsopsamlingen påbegyndes i juni og forventes afsluttet i august.

Videostuegang er deltagelse af pårørende under stuegang via video. På den måde kan de pårørende deltage og støtte den indlagte uden at skulle tage fri fra arbejde og bruge tid på transport og parkering. Det gør det også muligt for de pårørende, der fysisk befinder sig langt væk fra sygehuset, at deltage, og det er muligt at invitere flere, som kan være med uafhængigt af hvor de befinder sig.

VUK er en forkortelse for Virtuelle Udskrivelseskonferencer, hvor en indlagt patients hjemkommune deltager i en konference sammen med sygehuset, patienten selv og eventuelle pårørende. Formålet er at koordinere og forventningsafstemme udskrivelsessituationen og hvordan patient/borger kommer godt hjem.

Digital Vision bidrog med erfaringsoverlevering fra implementeringen på B.

I Sundhedsklynge Fyn er det aftalt at sætte særligt fokus på, at også plejehjemsbeboere kan få virtuelle forløb i ambulatorierne. Plejehjemsbeboere kan have særlig stor gavn af at blive i vante rammer og undgå at bruge kræfter på transport og ventetid. Derudover kan det være en hjælp for både beboer, sygehus og plejehjem, at fast sundhedsfagligt personale fra plejehjemmet kan deltage, fortælle om beboerens tilstand og sikre koordinering af planen.

I regi af Digital Vision har der været afholdt møder med sygeplejersker, plejehjemsledere og ældrechefen i hhv. Ærø og Svendborg Kommune samt med plejehjemslederen for Friplejehjemmet Svendborg. Møderne har handlet om at gøre opmærksom på denne mulighed og at understøtte plejehjemmene i dette med fx materiale og guides.

Disse møder har øget opmærksomheden og tilslutningen til virtuelle forløb blandt plejehjemsbeboere. Erfaringerne har været positive, og arbejdet fortsætter i drift. ​

PARTNERE

Projektet er forankret på Medicinsk Afdeling M/FAM på OUH – Svendborg Sygehus og på Hjertemedicinsk Afdeling B på OUH.

CIMT er projektleder.

Marie Glent-Rolle

Marie Glent-Rolle

Innovationskonsulent

Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV


2113 6516
Kathrine Rayce

Kathrine Rayce

MTV-konsulent, postdoc

Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV


6541 7940
APPFWU01V