Digital Vision Krydser Sektorgrænser
I fremtiden kommer patienter til at bruge mindre tid på sygehuset, fordi antallet af sengepladser på landets sygehuse reduceres. Det betyder, at en del behandling og pleje rykkes tættere på patienternes hjem, og sygehus, almen praksis og kommuner vil i endnu højere grad være afhængige af hinanden og et smidigt samarbejde for at sikre sammenhængende patientforløb og smidige sektorovergange.
PROJEKTPERIODE
Start: 2022
Slut: 2024
MÅL
Formålet med indsatsen var at udvikle og afprøve digitale løsninger, som understøtter samarbejdet mellem sygehus, kommuner og almen praksis for at understøtte det gode samarbejde og sikre smidige patientforløb.
Indsatsen tog udgangspunkt i patienter med hjertesygdom på Medicinsk Afdeling M/FAM på Svendborg Sygehus og Hjertemedicinsk Afdeling B på Odense Universitetshospital, men med en ambition om at bidrage med materiale, erfaringer og procedurer, der også kan anvendes i andre specialer og til andre patientgrupper.
De to pilotafdelinger havde hver en række delprojekter, som skulle understøtte implementeringen af daværende teknologier samt afprøve nye teknologier eller nye måder at bruge kendte teknologier på. Nogle af de første projekter havde bl.a. fokus på virtuel stuegang, hvor pårørende deltog i stuegang via video, på virtuelle sparringsfora på tværs af sektorer, integration af trådløs EKG (måling af hjertets aktivitet) og udvikling af et tværsektorielt koncept til at støtte patienter med begrænsede digitale kompetencer.
De konkrete delprojekter er blevet evalueret efterhånden som de blev færdiggjort, og derudover har der været følgeforskning tilknyttet det samlede projekt. Forskningen har fokuseret på, hvad det betyder at have en projektleder til at facilitere arbejdet med udvikling og innovation, samt implementering af digitale teknologier på tværs af sektorer, og hvordan personale, ledelse og samarbejdspartnere oplever det.
Projektet tog afsæt i det tidligere innovations- og forskningsprojekt Digital Vision, som blev gennemført på OUH’s Afdeling for Medicinske Mavetarmsygdomme S.
Afdeling B
Videostuegang er deltagelse af pårørende under stuegang via video. På den måde kan de pårørende deltage og støtte den indlagte uden at skulle tage fri fra arbejde og bruge tid på transport og parkering. Det gør det også muligt for de pårørende, der fysisk befinder sig langt væk fra sygehuset, at deltage, og det er muligt at invitere flere, som kan være med uafhængigt af, hvor de befinder sig.
VUK er en forkortelse for Virtuelle Udskrivelseskonferencer, hvor en indlagt patients hjemkommune deltager i en konference sammen med sygehuset, patienten selv og eventuelle pårørende. Formålet er at koordinere og forventningsafstemme udskrivelsessituationen og hvordan patient/borger kommer godt hjem.
Digital Vision bidrog med implementering af videostuegang på afdeling B, hvor det især blev anvendt på sengeafsnittet B3. Derudover bidrog Digital Vision ved at understøtte brugen af VUK med blandt andet at sikre lettilgængelig teknisk understøttelse.
Begge dele foregik ved hjælp af en SMS-videoløsning, og introduktionen af denne var generelt med til at sætte gang i fokus på video i afdelingen, herunder i ambulatorierne.
En evaluering af videostuegang på B3 viste, at videostuegang er blevet en integreret del af hverdagen, og også sygeplejersker ansat efter implementeringsperioden er blevet introduceret og hjemmevant med løsningen. Dette projekt er nu overgået til daglig drift.
Tværsektoriel sparring er regelmæssige virtuelle sparringsmøder mellem sygehus og kommune inklusiv konkrete cases og undervisning. Opgaven i Digital Vision var at bidrage til evaluering og implementering.
Efter evalueringen blev det besluttet at implementere til drift med brug af Sharepoint som platform til informationsudveksling i forhold til patientcases, dagsordener m.m. De endelige arbejdsgange, der skulle sikre, at projektet blev driftssikkert uafhængigt af enkelte ildsjæle, var ved at falde på plads, men det viste sig meget vanskeligt at lave gode, lavpraktiske arbejdsgange, der samtidig levede op til gældende lovkrav. Der er derfor fortsat et vist element af dobbeltarbejde, men møderne er en del af den daglige drift.
Dette delprojekt indebar et fokus på at få flere henvisninger til kommunernes tilbud om rygestop og afklarende samtaler. Der blev i den forbindelse udviklet en softwarerobot, der gjorde proceduren langt lettere end hidtil, og Digital Vision bidrog i forhold til implementeringsplan og implementering. Grundet manglende mulighed for at trække data på antal henvisninger, er det ikke klart, hvor stor effekt den ændrede arbejdsgang og større fokus har haft.
Digitalisering af arytmiklinik gik ud på at omlægge de ambulatoriebesøg, hvor patienterne tidligere af en sygeplejerske fik påsat Pocket-EKG til at patienterne selv satte udstyret på.
Digital Vision sikrede en praktisk udleveringsmetode af udstyret: En pakkeboks til medicinsk udstyr. Pakkeboksen står i forhallen ca. 22 timer i døgnet og på et fast tidspunkt bliver den af en robot flyttet mellem forhal og afdeling med henblik på at blive fyldt op. Pakkeboksen i sig selv sparer sygeplejersker tid til udlevering, og patienterne kan benytte en korttids p-plads frem for at skulle bruge lang tid på at parkere og komme helt ind. Derudover har patienterne mulighed for at komme næsten hele døgnet, hvor de i tidligere praksis har skulle komme mellem 8 og 15. Ved at pakkeboksen bliver flyttet af en robot, skal der heller ikke bruges tid på at flytte ting manuelt mellem afdeling og forhal.
Ud over afdeling B er også Børneafdelingen (afdeling H) en del af løsningen. Her er det i højere grad ad-hoc udstyr, der var brug for en praktisk løsning til. Hidtil havde forældrene, der skulle hente udstyr efter kl. 15, skulle hente dette i Børnemodtagelsen og måtte indregne tid til at finde parkering samt ventetid.
Opstarten med den mobile pakkeboks har affødt nye ideer til brugen og flere andre afdelinger har også udtrykt interesse i løsningen. Det samme gælder også flere eksterne fra både ind- og udland, der har været nysgerrige i forhold til løsningen. Næste skridt er at udvide pakkeboksen til Gynækologisk Obstetrisk Afdeling.
Pakkeboksen er vinder af RAP-prisen 2024, OUH's interne innovationspris, for at implementere et R(elevant) og A(mbitiøst) P(åhit) til gavn for OUH's patienter og personale.
Patientplatformen har til formål at forbedre patientoplevelsen og behandlingen på det nye OUH. Patientplatformen er en tablet monteret på en arm, der kan trækkes hen til sengen. Patientplatformen tilbyder en række funktioner, der understøtter både patienter, pårørende og sundhedspersonale. Via tabletten kan patienter og pårørende få informationer om behandlingsforløb samt mulighed for videostuegang, hvor pårørende kan deltage hjemmefra. Derudover understøtter tabletten funktioner som underholdning i form af bl.a. streaming og radio.
Projektet er delt op i to delprojekter, hvor afdeling B har fokus på brugeroplevelsen, optimering og implementeringsprocessen, mens afdeling O har fokus på tablettens effekt på patienter med kognitive svækkelser, hvor beroligende videoer er installeret til formålet. Målet med patientplatformen er at gøre de indlagte patienter mere aktive og selvhjulpne under indlæggelse, hvor patientenerne, mod det nye OUH, får en større ”ejerrolle" over stuen, da stuens funktioner, herunder lys, presenninger og kaldesystem, styres via denne.
Projektet er ikke direkte en del af Digital Vision, men Digital Vision indgår i tæt koordinering om projektet og bistår i forhold til blandt andet erfaringsopsamling. Projektledelsen varetages af CIMT, og projektet forløber fra august 2024 til august 2025.
Både afdeling B og M/FAM
Telemedicin for Hjertesvigt er en løsning, hvor borgerne får udleveret udstyr til hjemmemonitorering. Udstyret inkluderer en vægt, et blodtryksapparat og en tablet til at registrere måleringer hjemmefra.
Sundhedspersonalet på sygehuset har adgang til de indsendte målinger og kan kontakte patienten ved afvigelser, der kræver handling. Dette gør det muligt at identificere og iværksætte behandling tidligere, end hvis borgeren fik målt disse ved et besøg på sygehuset. Denne løsning understøtter borgernes sygdomsindsigt og aktive deltagelse i eget behandlingsforløb, hvilket kan bidrage til færre ambulante kontroller og på sigt forventes at nedbringe antallet af indlæggelser.
Løsningen blev besluttet nationalt og implementeret i alle regioner. I Region Syddanmark foregik pilotafprøvningen på afdeling B og M/FAM, og implementeringsledelsen var derfor placeret i Digital Vision. I foråret 2025 udbredes indsatsen til øvrige sygehuse og kommuner i Region Syddanmark.
Der kan læses mere om indsatsen på Fælleskommunalt Sundhedssekretariat.
M/FAM
Fra 1. november 2023 havde sygehusafdelingerne i Region Syddanmark 72 timers behandlingsansvar efter indlæggelser på mere end 24 timer, hvilket betød, at kommunale medarbejdere kunne henvende sig direkte til udskrivende afdeling ved spørgsmål eller forværring. Forventningen var, baseret på erfaringer fra Region Hovedstaden, at de fleste henvendelser ville kunne håndteres på telefon eller video, og håbet var at undgå unødvendige genindlæggelser.
Der blev derfor lavet et delprojekt med Nyborg Kommune, hvor det skulle afsøges om telemedicin kunne understøtte og kvalificere dialogen om patienten yderligere. Der blev anvendt et udstyr, der kunne sende data som temperatur, billeder/videosekvenser, stetoskopering m.m., enten i realtid (mens begge parter var på video med hinanden) eller forskudt, så der blev lavet dataoptagelser, som en læge efter aftale fx kunne se lidt senere.
I pilotafprøvningen var det intentionen at undersøge, hvorvidt udstyret levede op til det forventede, og om det bidrog meningsfuldt til samarbejdet.
Projektet foregik mellem sengeafsnittene FAM og MS samt Nyborg Kommunes akutteam og firmaet Medidyne, der forhandler Tytocare – det device, der blev anvendt. Baseret på erfaring og data var forventningen, at omkring 10 patienter kunne inkluderes til en test af, hvordan teknikken lavpraktisk fungerede i setuppet. Virkeligheden viste sig dog at være anderledes, og det lykkedes derfor kun at få to patienter med. Både patienter, personale i Nyborg, læger fra M/FAM og firmaet bag var dog grundlæggende positive – målgruppen var bare for smal.
Digitaliseringen af bl.a. sundhedssektoren giver en stigende digital ulighed blandt borgere/patienter, hvor de uden tilstrækkelige digitale kompetencer generelt ikke kan få glæde af de telemedicinske tilbud, der findes. Indsatser over for disse patienter er i dag præget af tilfældighed, ildsjæle og ekstraindsatser.
Formålet med dette delprojekt var at udvikle et standardiseret koncept, der sikrer samarbejdet mellem hospital og kommune med henblik på at støtte borgere/patienter med begrænsede digitale kompetencer. Målet er, at borgerne/patienterne opnår tilstrækkelige digitale kompetencer eller mulighed for hjælp hertil, for at deltage i virtuelle konsultationer og selvstændigt indrapportere målinger med henblik på at styrke deres aktive rolle i egen sundhed og behandling.
Projektet var et samarbejde mellem Kardiologisk Ambulatorie på Medicinsk Afdeling M/FAM på OUH i Svendborg og Faaborg-Midtfyn Kommune. Projektet modtog støtte fra fonden Integrated Health and Care (iHAC) samt Sundheds- og Indenrigsministeriets pulje til digitale kompetencer.
Projektet indebar udvikling, pilotafprøvning, tilretning, implementering og erfaringsopsamling af et fælles koncept. Dette indebar blandt andet, at sygeplejerskerne i Faaborg-Midtfyn Kommune fik undervisning i regionens system til videokonsultationer og i hjertevigt.
Erfaringsopsamlingen viste, at behovet for teknologisk støtte hos borgerne med hjertesvigt var mindre end forventet, hvilket resulterede i begrænset antal deltagende borgere i projektet. Denne begrænsning har gjort det vanskeligt at vurdere konceptets fulde potentiale. Det vurderes dog at have tilpasnings- og udbredelsespotentiale, hvor andre patientgrupper og/eller andre organisationer, hvor behovet er større, vil kunne drage stor nytte af indsatsen. Projektet blev derfor tilpasset til i undervisningen at have større fokus på den generelle brug af virtuelle løsninger og at de kommunale sygeplejersker gerne må understøtte dette.
I forlængelse af dette projekt blev der i forbindelse med et tværsektoriel forskningsseminar etableret et samarbejde, der handler om at undersøge hvad det er, der gør virtuelle løsninger svære for nogle patienter.
Videostuegang er deltagelse af pårørende under stuegang via video. På den måde kan de pårørende deltage og støtte den indlagte uden at skulle tage fri fra arbejde og bruge tid på transport og parkering. Det gør det også muligt for de pårørende, der fysisk befinder sig langt væk fra sygehuset, at deltage, og det er muligt at invitere flere, som kan være med uafhængigt af hvor de befinder sig.
VUK er en forkortelse for Virtuelle Udskrivelseskonferencer, hvor en indlagt patients hjemkommune deltager i en konference sammen med sygehuset, patienten selv og eventuelle pårørende. Formålet er at koordinere og forventningsafstemme udskrivelsessituationen og hvordan patient/borger kommer godt hjem.
Digital Vision bidrog med erfaringsoverlevering fra implementeringen på B.
I Sundhedsklynge Fyn er det aftalt at sætte særligt fokus på, at også plejehjemsbeboere kan få virtuelle forløb i ambulatorierne. Plejehjemsbeboere kan have særlig stor gavn af at blive i vante rammer og undgå at bruge kræfter på transport og ventetid. Derudover kan det være en hjælp for både beboer, sygehus og plejehjem, at fast sundhedsfagligt personale fra plejehjemmet kan deltage, fortælle om beboerens tilstand og sikre koordinering af planen.
I regi af Digital Vision har der været afholdt møder med sygeplejersker, plejehjemsledere og ældrechefen i hhv. Ærø og Svendborg Kommune samt med plejehjemslederen for Friplejehjemmet Svendborg. Møderne har handlet om at gøre opmærksom på denne mulighed og at understøtte plejehjemmene i dette med fx materiale og guides.
Disse møder har øget opmærksomheden og tilslutningen til virtuelle forløb blandt plejehjemsbeboere. Erfaringerne har været positive, og arbejdet fortsætter i drift.
M/FAM havde gode erfaringer med hjemme-EKG-løsningen Coala. Digital Vision var med til at udvikle et tværsektorielt projekt, hvor Coala indgik, og forsøge at fundraise til dette. Herudover bidrog Digital Vision med at undersøge, om og hvordan Coala kunne integreres til EPJ. Der blev givet tilladelse, selvom Coala er cloudbaseret, men test af integration og integration lykkedes ikke pga. andre omstændigheder, bl.a. at Coala ikke levede op til MDR.
PARTNERE
Projektet var forankret på Medicinsk Afdeling M/FAM på OUH – Svendborg Sygehus og på Hjertemedicinsk Afdeling B på OUH.
CIMT var projektleder.
Marie Glent-Rolle
Innovationskonsulent
Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV
2113 6516 marie.glent-rolle@rsyd.dk
Kathrine Rayce
MTV-konsulent, postdoc
Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV
6541 7940 kathrine.rayce@rsyd.dk