Skip til primært indhold

MyMedCards

IT-systemet Infonet bruges i Region Syddanmark til vejledninger og instrukser, men systemet har ikke en lettilgængelig mobilversion. Derfor har man for vane at printe og laminere lommekort, det kliniske personale kan bære, og dermed have hurtig adgang til diverse instrukser. Lommekortene kan dog hurtigt blive forældede og nye kort er tidskrævende at udarbejde.

PROJEKTPERIODE

Start: Efterår 2019
Slut: Forår 2021

I efteråret 2019 begyndte Afdelingen for Medicinske Mavetarmsygdomme derfor at bruge appen MyMedCards i sengeafsnittet og i Endoskopien. Appens indhold inkluderede instrukser svarende til lommekort, genveje til akut-instrukser, administrative funktioner såsom mini-parlør, introduktion til Cetrea og andet. Derudover indeholdte MyMedCards en telefonbog samt lægernes vagtplan.

MÅL

Formålet med projektet var at indføre brugen af appen MyMedCards på Afdeling for Medicinske Mavetarmsygdomme i stedet for de gamle lommekort, så det kliniske personale kunne få hurtig og let adgang til de nyeste instrukser og informationer.

Implementeringen af MyMedCards var især rettet mod sygeplejersker, men læger og assistenter benyttede sig også af appens funktioner.

Projektet App til kittelkort var forløber til MyMedCards-appen.

RESULTATER OG EVALUERING

I starten af 2021 blev en spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt personalet, der brugte appen. Appen blev blandt andet brugt i sengeafsnittet, hvor der også var assistenter, der brugte den. Da de som faggruppe ikke var tænkt ind fra starten, blev der udover spørgeskemaundersøgelse også foretaget to semistrukturerede interviews med dem. Derudover blev der trukket data fra MyMedCards for at få et overblik over brugen af appen.

  • Data viste, at der i 2020 var 142 aktive brugere på MyMedCards om måneden.
  • Næsten 12.000 gange blev der åbnet et kort i appen med instruksen vedrørende forberedelse til undersøgelse, COVID-opdateringer, hygiejneretningslinjer samt telefonbogen til interne numre på Mavetarmafdelingen.
  • Appen blev især brugt af sygeplejerskerne og assistenterne på sengeafsnittet, mens læger og sygeplejersker brugte det i mindre grad. Det blev oplevet som værende nemt at finde instrukser og telefonnumre, og at det var praktisk at have adgang til instrukser og informationer via sin mobiltelefon.
  • Dog manglede der instrukser for endoskopiens sygeplejersker, og flere savnede en filterfunktion på afsnit. Generelt blev der også efterspurgt en systematisk oplæring i systemet, når man starter på afdelingen.

Afdelingen bruger i dag både MyMedCards og appen MySkills, en viderebygning af MyMedCards.

PARTNERE

Projektet blev udført på Afdeling for Medicinske Mavetarmsygdomme på Odense Universitetshospital.

EKSTERN FINANSIERING

Projektet var finansieret af forsknings- og innovationsprojektet Digital Vision.

Anne Mette Ølholm

Anne Mette Ølholm

Evalueringsansvarlig

Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT). Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV


3046 0895
APPFWU02V