Kaldebrikker til ambulante patienter

Patienter blev tidligere hentet fra observationspladser ind på skopistuerne til undersøgelse. Efter etablering af en modtagerstue på et nyt fælles endoskopiafsnit, blev afdelingen udfordret af en længere distance til skopistuerne, hvilket betød, at der blev brugt mere tid på at hente patienter fra den ene ende af afdelingen og følge dem til anden.

MÅL

Derfor vil dette projekt indføre kaldebrikker til patienterne, så de selv kan gå til skopistuerne, når der er klar til dem. Kaldebrikkerne kan både blinke og vibrere, men også modtage beskeder, som sendes fra sygeplejerskens mobiltelefon. Dermed kan afdelingen sende patienter helt ud af afdelingen, så patienten kan gå en tur og trække lidt luft. Sygeplejerskerne kan derefter kalde patienterne tilbage med en besked med teksten, “det bliver din tur om ca. 10 min, så kom venligst tilbage til afsnittet nu” eller for eksempel “følg venligst de gule pile til stue 5”, hvis patienten er i nærheden.

Sygeplejerskerne sender beskeden via en smartphone, og skal således ikke logge ind på en computer eller bevæge sig til en central for at kalde patienterne. Dette giver større fleksibilitet og bedre udnyttelse af ressourcer.

For patienterne giver kaldebrikkerne mere fleksibilitet i forbindelse med besøget på hospitalet, ligesom man kender fra for eksempel fastfood-restauranter, hvor kaldebrikker signalerer, at maden er klar til afhentning. Samme princip gør sig gældende her.

PROJEKTPERIODE

Start: juni 2020
Slut: februar 2021

MERE INFO

Projektet falder under Digital Vision, et projekt der implementerer IT-systemer og innovationsløsninger samlet på én klinisk afdeling for at høste effekten af hurtig digitalisering. Læs mere om projekterne under Digital Vision.

PARTNERE

,

EKSTERN FINANSIERING

Projektet er finansieret af strategiske midler uddelt til Digital Vision.

KONTAKT

Michelle Lyndgaard Nielsen

Michelle Lyndgaard Nielsen

Innovationskonsulent | (+45) 2165 6406 | [email protected]