Health Games
Serious Games er spil, der understøtter læring, udvikling og rehabilitering. Health Games-projektet var et samarbejde mellem organisationer med kliniske kompetencer og virksomheder med erfaring inden for IT- og spilbranchen.
MÅL
Målet var at undersøge potentialet for udvikling af spil til sundhedssektoren og beskrive Best Practice for samarbejdet mellem spilbranchen og sundhedssektoren. Projektet ville udvikle 2-4 prototyper på spil med potentiale til at blive sat i produktion.
RESULTATER
Penimo: På tidspunktet for projektet fik vordende forældre udleveret 23 pjecer og foldere med relevant information. Projektet erstattede alle papirfolderne med usb-nøgler, så den gravide kun skulle holde styr på én ting. Usb-nøglerne er siden blevet erstattet af app’en Mit Sygehus.
Spil til rehabilitering af håndkirurgiske patienter: Med inspiration i det klassiske spil Pacman udviklede Health Games-projektet et spil, hvor man skal bruge pincetgrebet til at åbne og lukke munden på Pacman. Spillet var til rehabilitering af patienter, der er blevet opereret i en hånd/hænderne. Spillet var et supplement til den øvrige træning og kan ikke stå alene i rehabiliteringen, fordi det kun træner en lille del af håndens muskler og bevægelighed.
Fight the stressmonsters: Lærere er overrepræsenteret i statistikker over stress og andre psykiske problemer. Health Games-projektet udviklede en interaktiv video, der skulle hjælpe til at forhindre stress blandt især kvindelige lærere.
Lisbeth Thisted Andersen
PROJEKTPERIODE
Start: april 2011
Slut: marts 2013
EKSTERN FINANSIERING
