GameLab4Health

Ved starten af projektet GameLab4Health i år 2012, var både mobile sundhedsløsninger og “gamification” (brugen af spil/lege til sundhedsformål) meget nyt på hospitaler i Danmark og resten af Europa.

Derfor ønskede man på OUH at etablere en række pilot- og udviklingsforløb om brugerdreven innovation og udvikling af mHealth- og gamificiation-løsninger til forskellige patientgrupper og hospitalsområder, som fx rehabilitering.

MÅL

GameLab4Health ønskede at etablere et innovativt “laboratorium” til udvikling direkte i det kliniske miljø, hvor man kunne udtænke og udvikle prototyper og pilotudgaver af mHealth-løsninger.

Desuden havde projektet til formål at skabe erhvervsmæssig vækst gennem tæt dialog mellem lokale virksomheders produktinnovation og det kliniske personales daglige sundhedsarbejde, og i den proces udvikle færdige og kommercialisérbare løsninger til gavn for hospital, personale og patienter.

RESULTATER
Projektet skabte et ‘gamelab’ eller ‘app-lab’ på OUH, hvor der blev afholdt en række læringsforløb for projektets partnere. De udviklede løsninger, som blev testet og i nogle tilfælde implementeret på de deltagende hospitalsafdelinger.

Projektet havde forpligtet sig til at udvikle 14 pilot-løsninger, men udviklede 26 – langt flere end oprindeligt forventet! Nogle af ideerne fra projektet blev hurtigt til færdige løsninger. Fx blev forløbet til forældre med nyfødte børn det første færdige forløb i Mit Forløb-app’en, som i dag bliver brugt  i hele Region Syddanmark. Desuden har projektet givet OUH’s radiologer et digitalt opslagsværk i form af app’en Knoglebogen.

DATO

Start: juni 2012
Slut: februar 2015

LÆS MERE

Læs mere på projektets officielle hjemmeside

cimt-innovativ-medicinsk-teknologi-velfærdsteknologi-forskning-telemedicin-sundhedsteknologi-sundhedsvæsen-digitalisering

PARTNERE

EKSTERN FINANSIERING

KONTAKT

Christian Tvede

Christian Tvede

Innovationskonsulent | (+45) 2423 2498 | [email protected]